Saturday, December 5, 2009

Nattliga tankar

Hemkommen från jobbet och andra natt aktiviter.
Ibland kan man undra om det rätta i folk kommer fram när de är fulla.
Eller om de bara beter sej illa allmänt.
Detta reflekterar då inte alla onyktra människor.
Utan bara vissa.
Eller ser man de bara på ett annat sätt när man själv är nykter.

Jag har ikväll känt mej sårad,
jag har känt mej nervärderad,
och jag har känt mej ensam.
Bland en massa människor har jag känt mej ensam
Sen kom något jag trodde var ett ljus,
nån som kunde se mej lite.
Oj, vad jag hade fel!

Vissa dagar hade jag inte ens brytt mej.
Men nu vill jag att de jag bryr mej om ser mej.
Jag vill att de ska se att jag mår bra och mycket på grund av dem.
Att det är de som har fått mej att börja kämpa på riktigt.
Och det är för deras skull jag inte ger upp.
Låter kanske fel i vissa öron,
men om man vänder det och säger att de har öppnat mina ögon.
Fått mej att inse att jag är fin både inombords och på utsidan.
Och jag är skyldig dessa människor så mycket.
Så otroligt mycket...

Så nu sitter jag hemma,
i min tomma lägenhet.
Och önskar så hårt att detta bara var ett beteende för kvällen.
Att det inte är så en del av dessa människor är.
För då är de bara falska mot mej och kanske mot sej själva.
Eller jag vet inte, man ska kanske inte veta allt i livet.
Vissa saker ska kanske stanna som frågetecken.

"Följ ditt hjärta så länge du lever.
Begå inga överdrifter i förhållande till föreskrifterna.
Förkorta inte den tid då du följer ditt hjärta.
Att slösa bort den tid då hjärtat handlar är en styggelse för livskraften.
Använd inte din dagliga handling till att i övermått ta hand om ditt hus.
Då något inträffar, följ ditt hjärta.
Det som sker kommer inte gagna den slarvige..." // Ptah-hotep

No comments: