Friday, January 8, 2010

Dagens funderingar

Idag har min funderingar vandrat från allt till vänner, förhållanden och utseende.

Men har alltid kommit tillbaka till det här med utseende.
I dagens samhälle finns det normer om hur det är "rätt" att se ut.
Och hur man ska vara för att passa in i samhällets ramar.
Vad som är normalt för en flicka etc pojke.
Och hamnar man utanför dessa ramar så är man en rebell, en emo eller något annat vackert tillagt namn.
Varför är det i dag så fel, att bara vara den man är?
Att uttrycka sin egen individuella intrigritet på sitt sätt.
Antingen med att färga håret i någon skrikig färg,
eller pierca sig där man vill.
Även att täcka kroppen med olika tattueringar som uttrycker sig själv som person.

Visst allt detta blir mer accepterat, men bara om det är i måttlig mängd.
Blir de för mycket är man konstig eller bara utanför.
Oftast hittar de här individerna likasinnande människor,
men tänk på den stackaren som inte gör det.
Bara för att denna individ gillar att uttrycka sig på ett visst sätt är det rättvist att den ska hamna utanför samhället.

Att detta har vandrat i mitt huvud ett tag är för en vacker kommentar jag fick över jul.
Det var en äldre dam som sa till sitt barnbarn när jag stod brevid:
"- Att tjejen har dessa tattueringar på sin kropp är för att hon har hamnat lite fel i livet."
Så slutsatsen som jag drog direkt var att bara för att jag har tattueringar så har nått i mitt liv gått fruktanvärt fel, och jag är inte den som är den utan kände ett tvång att försvara mig.
Hon försvann ganska så fort då.

En sak jag har funderat på mer är kroppsfixering.
Jag har aldrig ansett att jag personligen funderar och jämför min kropp med samhällets ideal.
Men till min förtrett insåg jag att de har de ju faktiskt omedvetet.
Att jag vill faktiskt vara lite smalare.
Att jag faktiskt vill ha mindre bröst (mest för att kunna köpa de kläder jag vill)
Insåg detta i min feber yra blandat med halsont hemma i min lilla lägenhet.
Att tvii för att vara sjuk men ett plus är att jag inte kan äta.
För då kanske lite kilon försvinner.
Detta är inte ett sunt tänkande.
Detta är inte ett okej tänkande.
Jag är smal, jag ser bra ut.
Varför går ens sådana tankar i mitt huvud.
Antagligen för att jag är inte lika smal som idealen.
Det är där en tanke frodas för att sedan växa för att i sin tur påverka.

Detta är INTE okej.
Och de kommer aldrig bli det.

No comments: